Městské radary v Praze loni zaznamenaly 300 tisíc překročení rychlosti

05.01.2014 19:57
Počet usmrcených osob při dopravních nehodách na území hlavního města poklesl loni oproti roku 2013 o 40 procent, ve srovnání s rokem 2012 téměř o polovinu. V absolutních číslech to znamená, že zatímco v roce 2012 zemřelo na pražských silnicích 61 lidí a v roce 2013 bylo 56 obětí dopravních nehod, loni se toto číslo snížilo na 33. Praha je také jediným regionem podle statistiky Policie ČR, kde počet nehod s tragickými následky klesl. „Považujeme to za vynikající výsledek a potvrzení efektivity všech opatření, která jsme zaváděli s cílem snížit dopravní nehodovost v metropoli. Zejména s ohledem na to, že výrazně poklesl i počet případů, kdy příčinou dopravních nehod s tragickými následky byla nepřiměřená rychlost. Za velmi pozitivní považujeme i to, že mezi oběťmi nehod nebylo loni žádné dítě,“ prohlásil první náměstek primátora hl. m. Prahy Rudolf Blažek.
 
Nepřiměřená rychlost byla v roce 2012 příčinou 3.224 nehod a 19ti úmrtí, v roce 2006 bylo nehod způsobených rychlou jízdou 2.511 a 13 osob zemřelo, statistika roku 2013 uvádí 1.964 nehod a 8 úmrtí s příčinou nepřiměřené rychlosti. Podle tiskové zprávy magistrátu hlavního města k výraznému poklesu počtu nehod a jejich následků přispěla systematická snaha města ve spolupráci s městskou policií působit preventivně na řidiče, aby respektovali dopravní předpisy a, pokud je poruší, aby následoval účinný postih.
 
„Vytipovali jsme rizikové komunikace a připravili systém úsekových měřičů rychlosti. Jeho spuštění následovalo krátce po změně legislativy, která od 1. července 2006 dala městské policii pravomoc měřit rychlost vozidel,“ připomněl náměstek Blažek. Nejprve byly do systému převzaty měřiče od Policie ČR v tunelech Mrázovka a ve Strahovském tunelu a první z deseti nových vybraných úseků měření rychlosti, v Ústecké ulici, začal fungovat v září 2013. V současné době je na území hl. m. Prahy 17 úseků, kde kamerový systém měří rychlost projíždějících vozidel. Jak zdůraznil náměstek primátora Blažek, řidiči si dávají mnohem větší pozor na dodržování předepsané rychlosti: „Potvrdilo se to, že když o radaru vědí, ukázní se alespoň ve sledované lokalitě. O zprovoznění každého měřícího zařízení jsme předem informovali a na webových stránkách Magistrátu hl. m. Prahy je elektronická mapa se všemi místy, kde jsou tato zařízení umístěna.“
 
Výstupy z úsekových měřičů vyhodnocuje Městská policie hl. m. Prahy. „Za rok 2013 bylo zjištěno 309.894 přestupků souvisejících s překročením nevyšší dovolené rychlosti, z toho 5.116 případů představovalo překročení rychlosti nad 40 km/h,“ uvedl ředitel pražské městské policie Vladimír Kotrouš s tím, že strážníci mají i další techniku pro měření rychlosti. „Radarové měřiče máme zabudovány v šestnácti vozidlech a k dispozici je i šest samostatných mobilních přístrojů. Ty jsou využívány zejména v rámci akce 100 bezpečných míst, která byla zahájena 1. dubna loňského roku. Jejím smyslem je především chránit chodce před neukázněnými řidiči, preventivně působit v rizikových místech a současně zajistit plynulý provoz. Měření probíhá v daných místech ve stanových časových intervalech, jeho účelnost je průběžně vyhodnocována a seznam sledovaných lokalit je podle potřeby aktualizován,“ dodal ředitel pražských strážníků.
Zpět